Volg Kees en Andriesje op hun fietstochten door Europa

GPS workshops!

Sinds januari 2012 geef ik lezingen en workshops over het gebruik van (GArmin) navigatie-apparaten en het programma Basecamp! Kom naar een lezing van mij op zaterdag 28 januari a.s. of volg een workshop: zie verder:www.gpsworkshops.nl

tot ziens! Kees

Festival D'Avignon!!

Mallemort-Avignon! 60 km 2167km Prachtig weer! En de Mistral lijkt over te zijn! (niets blijkt minder waar onderweg) we rijden over prachtige paden door allerlei fruitboomgaarden richting. Cavaillon (beroemd om zijn meloenen, maar we zien er niet een!) wel veel prachtige appels, peren, pruimen en perziken! Deze staan in grote kisten pasgeoogst langs de weg! Het kost veel moeite om er niet even een paar 'pour une petite degustation' mee te nemen.... De perziken zijn trouwens helemaal geel! Nog nooit gezien! Vast heel exclusief! Maar niet geproefd dus..... Dan komen we in de Vaucluse met eerst de Luberon en later de Mont Ventoux prominent in beeld! We drinken koffie in beroemde brasserie: café Fin de Ciecle Het gebak erbij moet je dan eerst even bij de pattisserie kopen...tarte au flan! Dan komt het mooiste van onze tocht! De benadering en binnenkomst in Avignon! Eerst via prachtige weggetjes, dan via geweldig mooie fietsroute langs beekje (Sorgue) naar centrum! Hulde aan Paul Benjaminse! Pas bij de ring om de oude stad is het even druk met auto's. We steken over en begeven ons tussen de festivalgangers van het stadje! Ontzettend gezellig! We voelen ons hier gelijk helemaal thuis! Zeker als we in het mooiste straatje van Avignon (Rue des Teinturiers(!) een heerlijk plekje om te eten vinden! Dit is echt een geweldig gevoel! We hebben ons einddoel zonder noemenswaardige problemen gehaald en de slotetappe is echt een hoogtepunt van deze reis! Na het eten gaan we met de navette naar de overkant, waar gelukkig nog een prachtig plekje op ANWB camping van het jaar 2010 voor ons is! Lekker in de schaduw! We gaan hier nog lekker een avondje en dagje genieten, voordat we morgen op de bus naar huis stappen! Het was een geweldige tocht, een fantastische vakantie! We beginnen nu wel bijna erg uit te zien naar thuis, de meiden, buurtjes, vrienden, Luna! We komen eraan! Maar nog even genieten hier in Avignon, want het is hier echt geweldig! Hiermee eindigt dit verslagje van onze tocht! Bedankt voor jullie leuke en lieve reacties! Zodra we thuis zijn zullen we er nog een paar leuke foto's op zetten! Au revoir! Andriesje & Kees

Mistral!

Puyloubier-Mallemort 77 km T2117 Stralend blauwe lucht als we wakker worden. Nou ja, wakker worden, bijna geen oog dichtgedaan: koud en buurman (3m onder ons) zaagde vannacht het hele bos om! We waren blij, dat de zon om 7 uur op onze tent begon te schijnen! Heerlijk weer dus vandaag! Eerst naar dorp om croissants en dan naar plaatselijke cafe voor twee doubles... Maar cafe is nog dicht!  We zetten even verderop zelf maar even een bakkie en genieten van dit geimproviseerde ontbijtje! Dan weer op pad: flink omhoog in de richting van de Monts St Victoires! Wordt beloond met schitterend uitzicht en daarna prachtige afdaling richting Pelisanne, waar we lekker lunchen (Salade de chevre chaud!) Dan fietsen we dit stadje uit in de richting van Salon de Provence. Daarna nog flinke klim en prachtige afdaling! Nog even stevig doorfietsen, tegen de wind in! (er waait hier vandaag een stevige Mistral!) De camping is klein, simpel, goedkoop (12 euro) maar grote plek(!) leuke mensen, weinig Nederlanders en leuk zwembadje, waar we gelijk dankbaar gebruik van maken. Daarna naar stadje 3 km verderop boodschappen doen en heerlijk eten (pasta en Salade !) en Franse kaas toe! Elk kwartier dendert hier een TGV voorbij met een snelheid van rond de 300 km per uur! Net of er een Bowing 747 opstijgt!! Vanavond is er ook nog film, maar of we dat nog halen na vorige nacht???? Ggaaaaaaapppzzzzzzzzzzz!!!!! À zzzzxdezzzzzzzmazzzzzinzzz!

Onderkoeld in de Provence!

Cabasse-Puyloubier 68 km 2040 Dreigende lucht vanochtend, dus snel inpakken en wegwezen! In dorpje eerst naar boulangerie voor croissantjes en escargots. Daarna naar de overkant: café des sports voor een heerlijke double café! Krantje en vooruit nog maar een double! Stuiterend van de caffeine, fietsen we richting St. Maximine. Onderweg begint het echter te regenen. We schuilen nog even onder coniferenheg, maar het houdt niet op, dus regenjasjes aan en verder! 4 km voor St. Maximine begint het nog veel harder te regenen en bovendien gaat het onweren! De temperatuur is inmiddels al gezakt naar 16', ongekend voor deze streek! In het stadje racen wij door alle afzettingen heen (markt!) naar het centrum, waar onze redding wacht die "restaurant Le Renaissance" heet! We wringen onszelf zoveel mogelijk uit en bestellen lekker warm eten, waar we heerlijk van smullen. We waren bijna onderkoeld, maar warmen nu weer lekker op! Na de café gaan we weer op weg. Er komt zo nu en dan een vaal zonnetje te voorschijn en de temperatuur stijgt weer naar rond 25 graden! De camping (Cezanne) is eigenlijk complet, beheerder is er ook niet, maar we bellen hem toch even om te vragen of hij misschien toch niet une tres petite emplacement pour deux pauvre cyclistes.... Ja hoor! 17 of 18 ga maar vast staan, ik kom nog wel even langs. À bientot! lekker plekje op terras, met uitzicht op Montagne Sainte-Victoire, heerlijke douche! Even naar dorpje voor wat etenswaren en we zitten weer prima voor een nachtje! Morgen 1 na laatste etappe naar Mallemort? En dan vrijdag slot-etappe naar Avignon! En ik beloof dat ik het nooit meer te koud voor Pastis zal vinden! Bbrrrr wat kan het nog veel kouder!! À demain!

Veel te koud...voor pastis!

Cavalaire sur Mer- Cabasse 80 km T1972 Rond 9 uur vertrekken we uit Cavalaire. Gezellig stadje, wel wat druk, met veel mooie straten met bloemen. Dan gaan we via een prachtig fietspad naar Le Lavandou! Hier hebben we een paar keer met de vouwwagen op klein campinkje gestaan, binnenweggetjes naar La Londe les Maures. Daar ging ik dan samen met de meiden snorkelen! Ook zijn we naar de schitterende eilandjes voor de kust geweest:Poquerolles.... Schitterende herinneringen kwamen weer boven! In La Londe trekt An de stoute schoenen aan: tijd voor een pastis zegt ze!! Zo gezegd, zo gedaan, maar het smaakt niet echt.....waarschijnlijk is het er toch nog iets te koud voor! Het is slechts 27 Gr. En pastis drink je als het dik 30 is! Weer wat geleerd! Dan buigen we af landinwaarts. Veel geklim en beetje eentonig landschap. Veel bos, maar ook veel druiven. Op ch. La Cerf koop ik lekker flesje rose, dat we bij de lunch (picknick) gebruiken om de gegrilde kip weg te spoelen, want die is nogal droog... De camping waar we rond 5 uur aankomen (municipal) is erg eenvoudig, maar geweldige plek aan riviertje en kost niks, want er is geen beheerder. Er staat een groep Engelsen en wat Fransen. De lucht dreigde om 6 uur enorm, maar nu schijnt zonnetje weer gewoon! Lekker. Nog een kleine 200 km tot Avignon. We willen die opdelen in 3 korte etappes, zodat we ook nog een beetje kunnen uitrusten. Lijkt wel vakantie! Zaterdagavond vertrekt de bus om 21.30 uit Avignon... À demain!

Privéstrandje bij St. Tropez!

Bagnols en Foret-Cavallaire sur mer 85 km T 1892 Na Frans ontbijtje op de camping kunnen we er weer even tegen! We gaan weer richting zee (hoeft van An niet, maar ik ben er gek op, dus nog 1 dagje zee! Eerst nog door prachtige gorges du Bravet met Rocky Mountain achtig landschap! Schitterend! Dan langs de kust richting St. Maxime, St. Tropez eindigend in Cavalaire sur mer. Levendig stadje, waar we laatste plekje op camping krijgen. Rest is complet! Onderweg prachtige parasoldennen, bougainville, oleanders zoals bij ons ligusterheggen en inderdaad (An heeft weer eens gelijk!) heeeeel veel druk autoverkeer! Maar gelukkig liggen er veel prachtige fietspaden langs de boulevards, waar we dankbaar gebruik van maken! Zo konden we vanmiddag even afstappen bij privestrandje, waar je alleen lopend of op de fiets kunt komen! Heerlijk gezwommen in glasheldere zee! Met uitzicht op St. Tropez! Wie kan me dat nazeggen?

C'est pas mal!

Touretes-Bagnols En Foret 60 km 1807 km Vandaag relaxed dagje, zondag nietwaar?! We ontbijten voor het eerst sinds Zwitserland weer bij de tent (nog even in onze luxe stoelen!) Dan dalen we zeer steil af naar Pont sur Loup, waar we gisteren steeds nee kregen en klimmen richting Grasse. Prachtige afdaling naar dit geurige stadje (parfums!) Dan steken we even een stukje af van de route, want we willen wat gaan eten in Montauroux...valt vies tegen, drukke weg en enorm klimmen naar stadje! Maar de lunch is heerlijk: salade Nicoise! Dan nog stukje verder naar Bagnols en Foret camping Les Clos: aanbevolen! Lekker rustig, hartelijke ontvangst, goedkoop, zwembadje! (An zwemt voor het eerst!) Leuke Belgische jongens, praatje: zij komen van de andere kant, dus kunnen we even informatie uitwisselen. En nu zitten we op terrasje bij pizzaboertje, die echt als gastheer allerlei lekkere hapjes en drankjes brengt! En het weer is ondanks Mistral, heerlijk! Overdag rond de dertig graden en soms beetje winderig, maar heerlijk droog, net als de fantastische rose die we drinken! La vie en France, c'est pas mal!

Fluitende vroedmeesterpadjes en fijne vrienden!

Rustdag! En daarna verder! 99 km T 1747 km Tent inpakken wegwezen! Dit is geen camping voor ons! Naar dorpje lekker koffie met croissantje! Daarna naar Dolce Aqua, weer aan de koffie, krantje en nog wat rondkijken. Opeens ben je toerist i.p.v reiziger! Bevalt niet echt... Dan eten we nog een pizza en krijgen we bericht van Theo en Ellen, dat ze zijn aangekomen! Wij zetten ons in beweging en beginnen aan de beklimming:hun zomerhuisje ligt ongeveer 300 m boven het dorp... Rond half vijf zijn we er: ze staan al op de uitkijk op het balkon en Theo maakt mooie actiefoto van ons! Hartelijke begroeting volgt, wat een prachtig plekje hebben ze toch hier! En wat gezellig! We worden ook nog getracteerd op heerlijk etentje bij (bevriende) Adolfo. Ellen heeft hier ooit nog gewerkt schijnt het... Ze zijn erg hartelijk en eten is heerlijk! Na een heerlijk nachtje volgt gezellig ontbijt en roerend afscheid...maar we hebben nog een afspraak: met Kees! Hij fietst de andere kant op... En is nu in Ventimiglia! We hebben om 10 uur bij station afgesproken en ontmoeten hem al om kwart voor. We drinken samen koffie en praten bij, veel te kort, maar we willen allebei nog ergens komen vandaag.... Wij gaan eerst weer een stukje met treintje(€2,80!): naar Menton.We zijn weer in la douce France! Vandaar is er een mooi weggetje naar Nice. Hoewel er nog een pittige klim naar de Corniche (we kijken letterlijk neer op de allerrijksten der aarde!) en schitterende afdaling naar Nice in zit! Daarna een prachtig fietspad dwars door Nice, langs aeroport, waar we ooit Mark nog afhaalden! Ik kN het niet laten en neem nog even een heerlijke duik in de golven en dan richting binnenland, Pont sur Loup. Maar alles is daar complet! Uiteindelijk belanden we toch nog (100 km!) in Tourettes Le Loup op prachtig campinkje met geweldig hartelijke ontvangst! Er liggen twee luxe ligstoeltjes bij de vuilnis, die nog graag een avond en ochtendje langer dienst willen doen. We eten trouw onze pasta (recept 46!!) en slapen als marmotten met vaag op de achtergrond het prachtige gefluit van de vroedmeesterpadjes!